Wednesday, January 2, 2013

Murtabak Kraker

Assalamualaikum....

Hari ni mama rasa kurang sihat, badan terasa lemau jer...hidung sempit, kepala pusing..ermm..memang sah ini tanda-tanda mama sedang menghadapai demam selsema. Walau pun badan tak berapa sihat, rutin harian tetap di galas dengan sebaik mungkin. Kesian pulak kat anak-anak yang kelaparan bila balik dari sekolah nanti. Lewat petang dak kakak nak pergi tution pulak, mujur hari ni teacher dia datang amek dari rumah, takde la mama terkocoh-kocoh nak hantar dia ke tempat tution, mana nak amek adiknya dari sekolah agama lagi..huhu...supermama lar....
Tidak seperti hari cuti sekolah, mama jarang buat makan petang, memandangkan hanya mama dan baby saje yang ada di rumah. En suami dan anak-anak balik lewat petang. Kebiasaanya kami terus makan malam. Sebelah malam pula anak-anak akan membuat kerja sekolah, kemudian mereka terus tido keletihan.
Untuk resepi kali ini mama akan kongsikan satu lagi resepi mudah dan pastinya sedap. Gambar mama amek dari album simpanan mama yang memang ada dalam phone, jadi takde ler gambar baru ye..ada banyak resepi murtabak, tapi resepi mama ni sangat ringkas. Mari kita tengok resepi dan caranya.

Murtabak Kraker

Bahan:

1 bungkus biskut kraker
10 biji telur - di pukul
1 bungkus daging kisar - di cuci bersih
4 biji bawang merah
2 biji bawang putih
1/2 inci halia
2 sudu besar serbuk kari
Sedikit garam dan perasa
2 biji bawang besar -di dadu
2 biji cili merah - di hiris nipis-nipis
Sedikit daun sup/ daun bawang - di cincang sederhana halus
Sos cili secukupnya

Cara:
- bawang merah, bawang putih dan halia di belendar halus
- panaskan minyak, tumis bahan yang dibelender tadi hingga naik bau.
- serbuk kari di bancuh dengan sedikit air, masuk ke dalam bahan tumisan tadi, masak hingga pecah minyak dan masukkan daging cincang.
- masuk bawang besar yang di dadu, perasakan dengan garam, masak hingga garing sedikit, angkat dan sejukkan.
- setelah sejuk, masukkan daging ke dalam telur yang telah di pukul.
- sediakan loyang bersaiz 8x8 inci, oleskan dengan sedikit butter/ marjerin
- dalam satu mangkuk yang berisi air masak putih, Celup biskut kraker dan susun kedalam loyang tadi hingga menutupi bahagian bawah loyang
- letak campuran daging tadi ke atas biskut, ratakan, letak sedikit hirisan lada di atas daging dan susun semula biskut yang telah di celup dengan air, buat sehingga 3 lapisan, bahagian atas mestilah biskut.
- masak di dalam oven dengan suhu 180c selama 1 jam atau sehingga murtabak kita masak. (Oven hendaklah di panaskan dahulu sebelum mula membakar)
- setelah masak sejukkan, keluarkan dan hias dengan sos cili serta daun sup/ daun bawang.





No comments:

Post a Comment