Friday, January 18, 2013

Bayam Goreng Ranggup

Assalamualaikum....

Pagi-pagi lagi en suami dah pergi pasar borong membeli lauk pauk untuk dijadikan hidangan kami sekeluarga. Kebiasaannya en suami akan membeli dalam kuantiti yang agak banyak, nk buat stok, tak yah la asyik nak ke pasar je..hihihii
Lauk-lauk seperti ikan, ayam dan daging boleh di simpan lama, tapi kalo sayuran hijau..tak boleh simpan lama. Itu la yang buat mama pening bila tengok en suami bawa balik seikat besar sayur bayam.
Separuh dari sayur bayam tu mama dah masak air untuk lauk tengah hari tadi, yang lagi separuh tu mama ingat nak buat bayam goreng ranggup. Resepinya mama main hentam jer. Bayam goreng ni sangat sedap di makan begitu jer, kalo nak lagi sedap cicah dengan sambal kicap, perghh..nyum nyum..
Masa mama tengah menggoreng bayam ni, en suami pun balik dari keje..di capainya sekeping bayam goreng ni.."ermm..sedappp..jadi popeye le petang ni.." hihihii..anak-anak mama yang tak suka makan sayur pun sangat suka dengan bayam goreng ni..siap nak lagi..hik hik hik..jadi ini adalah cara terbaik untuk membuatkan anak-anak kita makan sayur..
Ok meh la kita tengok resepinya yang sangat-sangat mudah..^_^

Bayam Goreng Rangup

Bahan:
Daun bayam secukupnya
10 sudu besar tepung beras
3 sudu besar tepung jagung
2 sudu besar serbuk kari
Garam secukup rasa
Air secukupnya
Minyak untuk menggoreng

Cara:
- ambil daun bayam yang lebar-lebar, cuci bersih, ketepikan
- campurkan kesemua tepung, serbuk kari dan garam ke dalam mangkuk, tambah air dan gaul hingga adunan sebati
- adunan tepung jangan terlalu cair atau terlalu pekat
- panaskan minyak, celup daun bayam ke dalam adunan tepung dan goreng hingga daun tadi garing
- siap di hidang.. ^_^

* selain daun bayam, sayuran lain pun boleh di goreng tepung, seperti lobak merah, kentang, sayur kangkung dan sebagainya.




No comments:

Post a Comment